Halkla İlişkiler




T.C
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ SİYASET BİLİMİ VE KAMU YÖNETİMİ BÖLÜMÜ

ÖZEL KURULUŞLARDA HALKLA İLİŞKİLER KAMPANYASI HAZIRLAMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
BİLGİ TOPLAMA
PLANLAMA; UYGULAMA

DANIŞMAN
AYŞE KALAV

HAZIRLAYAN
AHMET GÜRDOĞAN


ANTALYA
MART-2018

Özet

            Ekonomiden siyasete, eğitimden sağlığa hemen her alanda faaliyet gösteren kurumlar, hedef kitlelerine ulaşabilmek, hedef kitlelerinden bilgi alabilmek ve hedef kitlelerini artırabilmek için birçok yol ve yöntem kullanmışlardır. Kurumlar, hedef kitleleri ile daha etkili iletişim kurabilmek ve hedef kitlelerini artırmak için, günümüzde çok duyulan “Halkla İlişkiler” i kullanmaya başlamışlardır. Diğer yollardan ve yöntemlerden daha etkili olan Halkla İlişkiler ‘in kendine has birtakım özellikleri var. Çalışmamız kapsamında, “Halkla İlişkiler” kavramını açıklamakla birlikte Halkla İlişkiler ‘in kendine has özelliklerini ve bu özelliklerin özel kuruluşlarda nasıl hayata geçtiğini anlatacağız. 
Anahtar Kavramlar: Halkla İlişkiler, Özel Kuruluşlar, Bilgi Toplama
           

1.    Giriş

            Milattan öncesine kadar uzanan Halkla İlişkiler, bilimselliğini ve birçok özelliğini, küreselleşme ile birlikte kazanmıştır. Halkla İlişkiler ’in, propaganda, reklam ve pazarlamadan ayrı ve daha etkili olduğu düşüncesi küreselleşme ile gelişmiştir. Devletlerin, kamu kurumlarının ya da özel kuruluşların hedef kitleleri ile daha etkili ve sürekli iletişim kurabilmelerini sağlayan halkla ilişkiler, temsilciler ile hedef kitle arasında iletişim sağlayan bir aracıdır. Halkla İlişkiler, ister kâr amaçlı olsun olmasın günümüz kurumlarının hemen hepsinin istediği bir alandır. Halkla ilişkiler ile iç ve dış kitlelere özel olarak bağlanmayı kolaylaştırır. Halkla İlişkiler, kurumun hedef kitle/kitleler ile iletişimini kolaylaştırdığı gibi kurumun yükünü de hafifletmektedir.
            Çalışmamız, özel kuruluşlarda Halkla İlişkiler kampanyası hazırlanma yöntem ve teknikleri üzerine ancak konumuzun daya iyi anlaşılması için Halkla İlişkilerin ne olduğuna ve Halkla İlişkiler kapsamında kullanılan araç ve yöntemlere de değinmenin önemli olacağını düşündük.










2.    Kısaca Halkla İlişkiler

Anlamı bakımından uzmanlarının uzlaşamadığı bir olgu olan “Halkla İlişkiler” için birkaç tanım mevcut. Tanımların her birisi Halkla İlişkiler’i anlatmakta ancak uzlaşı sağlanamayan konu, olgunun tarihsel süreçteki yeri ile ilgili. Uzmanlarının ayrıştığı nokta, Halkla İlişkilerin tarihsel süreçte ne zamandan beri var olduğudur. Bazı uzmanlar Halkla İlişkileri milattan önce, Antik Yunan ve Eski Roma dönemlerine kadar götürseler de bazı uzmanlar, Halkla İlişkiler olgusunu 19. Yüzyıl ile başlatmaktadır.
Halkla İlişkiler;
·         Kuruluşun çevresiyle ilişkilerini,
·         Çevrenin de kuruluşun ilişkin amacını, işlevini öğrenmesini,
·         Kuruluşun içinde bulunduğu çevreyi etkilemeye çalışmasını
İçerir.
·         Kuruluş yönetiminin çevreyi bilmesi,
·         Değerlendirmesi
·         Çevredeki değişimler karşısında önlemler alması
·         Kuruluşun amaç,politika ve etkinliklerinin çevreye anlatılması ve benimsetilmesi
Konusunda önemli bir role sahiptir.
Hanife Tiryaki ŞEN, 2012: 3-4

3.    Özel Kuruluşlarda Halkla İlişkiler

3.1.           Halkla İlişkilerde Kullanılan Teknik Yöntem ve Araçlar

Kitle iletişim araçlarının gelişmesi ve yaygınlaşması, kitleler ile iletişimde kullanılan araçların ve yöntemlerin değişmesini de beraberinde getirmiştir. Değişimle birlikte bazı kitle iletişim araçları önemini ya da etkisini kaybederken bazı kitle iletişim araçları ise, özellikle akıllı cihazlar, önem kazandı. İnternetin yaygınlaşması, sosyal medyaya olan ilginin artması ve akıllı cihazların internete erişimi kolaylaştırması ile kitle iletişiminde elektronik ortamlar önem kazanırken; gazete ve dergi gibi, özellikle yazılı basının, kitle iletişim araçlarının önemini kaybetmesi iletişim kanallarında değişime yol açmıştır.
Akıllı cihazların kitle iletişim aracı olarak kullanılması Halkla İlişkiler ‘in daha etkili çalışmasına da yardımcı olmaktadır. Akıllı cihazlar ile, hedef kitlelere ulaşmak kolaylaşmış ve iletişimdeki süre de artmıştır.
Ancak bunca değişikliğe rağmen özelliğini kaybetmeyen bir Halkla İlişkiler aracı ankettir. Anket tekniği, Halkla İlişkiler açısından özel bir araçtır, tekniktir. Anket ile ilgili detaylı açıklamayı Anket Tekniği başlığında detaylı olarak inceleyeceğiz. 
           

3.1.1.      Anket Tekniği

Konuya girişte bahsettiğimiz gibi anket halkla ilişkiler için önemli bir iletişim aracıdır. Anket aracılığı ile kurumlar hedef kitlelerinden bilgi almakta ve bu bilgiler doğrultusunda hareket etmektedir. Anket tekniği hemen her kurumun, topluluğun ya da örgütlenmenin kullandığı yöntemdir. Anket tekniği ile hedef kitle analizi daha iyi yapılır. Yüz yüze görüşmeler de hedef kitleyi tanımada etkilidir ancak katılımdan dolayı, anket daha tercih edilir bir yöntemdir.
      Anket için;
      “ Alan araştırmalarında en çok başvurulan veri toplama tekniklerinden biri de ankettir. Yapılan araştırmalarda verilerin istatistiksel bir temele dayalı olması, araştırmanın değerini artırır. Yapılacak araştırmanın konusu, olanaklar, alayların da dolaylı biçimde elde edilir. Veri kaynakları genellikle iki gruba ayrılabilir.(Armağan: 80-92; aktaran Ferhat UĞURLU;2012:24)  

3.1.2.      Toplantılar

Toplantılar genellikle kurum içi iletişimde kullanılan bir yöntemdir ancak hedef kitle ile de toplantı yapmak mümkündür. Kurum içerisinde yapılan toplantılar değerlendirme ve ya karar alma amaçlı iken hedef kitle ile yapılan toplantılar ise alınan kararları açıklamak ve bu kararlar üzerine hedef kitlenin görüşlerini almaya yöneliktir.
       Toplantılar ile ilgili olarak;
      “ Bilgi vermek, açıklama yapmak, tartışma sunmak, imaj geliştirmek gibi çeşitli amaçlarla toplantı yapılabilir. Toplantılar bir konuşmacının sunumu, panel, sempozyum, demonstrasyon, açık ev gibi şekillerde düzenlenebilir.”( Erdoğan, 2008:308; aktaran Ferhat UĞURLU; 2012:25)

3.1.3.      Hedef Kitle İle Yüz Yüze İlişkiler

Şüphesiz ki iletişimin en etkili yolu yüz yüze görüşmedir. Ancak kurumların hedef kitleleri ile, hedef kitlelerini oluşturan bütün bireyler ile, yüz yüze görüşmek pek mümkün bir yöntem değildir. Yüz yüze görüşmede, muhatap olunan kişinin, yani hedef kitleden bir bireyin, sadece düşüncelerini değil hisleri de anlaşılabilir. Yüz yüze ilişki yöntemi her ne kadar verimli gibi gözükse de bazı kusurları vardır. Yüz yüze görüşme için yeterli sürenin ve kaynağın olmaması kadar yüz yüze görüşmeyi tercih eden bireylerin sayısının az olması, yüz yüze görüşme yönteminin kusurlarıdır.
Yüz yüze görüşme ile ilgili olarak;
“Özellikle hizmet sektöründeki kuruluşların halkla yüz yüze ilişkiye girme şansı vardır. Hizmetin temel niteliği, hizmeti üretenden soyutlanmamasıdır. Bu durumda sözü edilen sektörde halkın karşılanması, işlerin zamanında bitirilerek iyi duygular içinde uğurlanması, halkla ilişkiler açısından önemli bir fırsattır. Kuşkusuz bu manzaranın tersine rastlama olasılığı daha yüksektir.
Yüz yüze görüşme sırasında taraflar birbirlerine sözlü mesajlarının yanı sıra beden dilleriyle de mesajlar göndermektedirler. Bu nedenle, yüz yüze görüşmede bulunacak kurum yetkililerinin jest, mimik, ses tonu gibi öğeleri kullanma ve analiz etme konusunda eğitimli olması gerekmektedir.  Bu, özellikle birebir görüşmelerde karşı taraftan gelen beden dili verilerini analiz edebilmek açısından önemlidir. Kişilerin davranış bilimleri ve örgütsel davranış konusunda eğitim almış olmaları, görüşme sırasında karşı taraftaki davranış ve tepkileri analiz etmek ve mesaj sürecini kontrol edebilmek açısından katkı sağlayacaktır. Yüzyüze görüşmeler yöneticilerin hedeflenen grupla görüşmesi şeklinde olabileceği gibi, bireysel olarak da gerçekleştirilebilir.”(KARACA,2009:75; aktaran Ferhat UĞURLU,2012:26)

3.1.4.      Telefonla Görüşme

 “ Telefon görüşmeleri karşı tarafı bilgi edindirme amacıyla kullanılabileceği gibi, anket uygulamak veya soru sormak gibi yöntemlerle bilgi toplama amacına da hizmet edebilirler. Yüzyüze görüşmeler kadar olmasa da bant kaydı görüşmele dışındaki telefon görüşmeleri interaktif süreçler olduklarından son derece etkili yöntemlerdendir.”(KARACA,2009:76; aktaran Ferhat UĞURLU,2012;26)

3.2.           Yazılı ve Basılı Araçlar

3.2.1.      Gazete

Tirajı ülkemizde her ne kadar azalsa da gazete Halkla İletişim açısından günümüzde de önemini korumaktadır. Gazetelerin elektronik ortamlara aktarılması tirajların düşmesinin bir sebebi olabilir ancak etkisini kaybetmiş değil.
Halkla İlişkiler noktasında gazete ile ilgili olarak;
            “ Gazeteler yıllardır eskimeyen önemini yitirmeyen bir kitle iletişim aracıdır. Ülkelerin eğitim ve kültür düzeyini yansıtan bir aynadır. Gazeteciliği halkla ilişkiler birimi yapamayacağına göre ve içeriğini düzenleyemeyeceğine göre amaç gazete sütunlarında yer tahsisini sağlayabilmektir.” (KAZANCI, 2007:347; Aktaran: UĞURLU; 2012:27

3.2.2.      Dergi

Gazetelere göre daha uzun aralıklarla çıkmasına ve hedef kitlesinin daha dar olmasına karşın dergiler de Halkla İlişkiler için önemli bir iletişim aracıdır.
                Dergiler haberler, röportaj ve magazin türü konulara ağırlık verir. Ancak hangi okuyucu kitlesine hitap edeceği önceden iyi saptnmalı ve ona göre hazırlanmalıdır. Halkla İlişkiler uzmanı hangi tür kitleye seslenecekse, ona en kısa yoldan ulaşacak ve ve okumayı sağlayacak önlemler alınmalıdır.” (ERTEKİN, 2000:89; Aktaran: UĞURLU; 2012:28)

3.2.3.      Basın Bültenleri

Basın bültenleri, iletişim araçları içerisinde hem yazıyı hem de basını birlikte barındıran bir iletişim aracıdır. Bu kapsamda kurumlar,  faaliyet alanlarından dolayı “Basın” aracını kullanabilirler. Faaliyetlerini daha geniş kitlelere ulaştırmak ve yeni hedef kitleler kazanmak için basın aracından yardım alırlar. Basın aracını kullanan kurumlar, genellikle basın ile sürekli bir çalışma yürütürler. Yani, faaliyetleri ile ilgili olarak, kısa ya da uzun aralıklarla da olsa, belirli zaman dilimlerinde “Basın” aracı ile hedef kitlelere ulaşırlar.
      Basın bültenleri ile ilgili olarak;
      “ Kuruluşların faaliyetlerini basına periyodik olarak duyurmak amacı ile hazırladıkları duyurulardır. Bültenler haftalık, aylık olduğu gibi önemli bir faaliyetin özellikle hazırlatılması için de çıkarılabilir. Bültenler, kuruluşun faaliyetlerinin basın tarafından daha kolay izlenmesini sağlar.” (BUDAK ve BUDAK,2000:89; aktaran: UĞURLU;2012;28)  söylenmektedir.
      Basın bültenleri, kurumlar için önemli bir araç olabilir ancak firmaların bu aracı kullanırken dikkat etmeleri gereken bazı hususlar var. Firmaların basın bültenini kullanırken dikkat etmeleri gereken hususlar zarar görmemelerini sağlar.
      Basın bülteninin kullanımına ilişkin olarak ise;
      “ İlan ve reklam şeklinde duyurulması gereken konular kesinlikle bültene sokulmamalıdır.” (ÖNAL, 1997:64: aktaran: UĞURLU,2012:28) tavsiyesinde bulunmaktadır sayın ÖNAL.

3.2.4.      Broşür

Kurumların faaliyet alanlarından kaynaklı olarak değişik isimleri olsa da birkaç sayfalık yazısı az görseli bol bir iletişim aracı olan broşür, hedef kitleden çok personele yönelik bir iletişim aracıdır. Broşürler kurumu tanımak isteyen kitleler için de kullanılabilecek bir iletişim aracıdır.
            Kurumların iletişim aracı olarak kullanması hakkında;
“ Broşür, hedef kitlenin kuruluşu tanıması için basılan 8-16 sayfalı az yazılı bol resimli bir iletişim ürünüdür. Kuruluşa yeni gelen personele ya da kuruluş ile ilgili bilgi almak isteyenlere kuruluşa, personele, ürünlere vb. ilişkin bilgi verir. Kitapçık ya da el kitapları ise broşüre göre daha kapsamlıdır. Konu ile ilgili daha kapsamlı bilgi içerir ve daha çok sayfalıdır.”(BIÇAKÇI,1998:149; Aktaran: UĞURLU 2012:29) söylenmektedir.      

3.2.5.      El Kitapçığı

Yazılı iletişim araçlarından birisi olan el kitapçığı, broşür ile eş tutulsa da ikisini birbirinden ayıran bazı temel farklılıklar mevcut ve bu farklılıklara broşürü anlatırken değinmiştik.
El kitapçığı, boyut olarak broşür ile benzerlik gösterse de gerek içerik gerekse sayfası bakımından broşürden farklıdır. Broşürde sayfa ve yazı az, resim çok iken broşürde durum tam tersi olabilir.
      El kitapçığını daha detaylı olarak açıklayacak olursak;
 Broşürler bir formadan (16 sayfa) çok ise ve resim değil, yazıya önem verilerek kitap ağırlığı ile sunulmuşsa, el kitabı adını alır. Bunlar, bazı konuların anlatımı, açıklanması için hazırlanmıştır ve her an el altında bulundurulup bilgi alınacak yardımcı kaynak niteliğindedir. El kitapçığı işletmeye yeni gelen ve giren personele firmayı çok yönlü tanıtan, yeni elemanın hak ve sorumluluklarını gösteren kitapçıktır. İlk olarak el kitapçığında işletmenin kuruluş ve çalışma konuları tanıtılır. Daha sonra personele uygulanan ücret, prim, izin, tatil, kütüphane, eğitim, sportif faaliyetler, lojman, çalışma saatleri gibi konularda bilgi verilir. Sayfa düzeninin kolay okunacak biçimde hazırlanması, az ve öz bir anlatım üslubunun yeğlenmesi, açıklayıcı nitelik taşıması, kartondan bir kapağı bulunması el kitaplarının başlıca özelliklerini oluşturmaktadır.”(KORO, 2005:64; Aktaran: UĞURLU 2012:30)

3.3.           Görsel ve İşitsel Araçlar

Teknolojik gelişmeler, kitle iletişim araçları içerisinde görsel ve işitsel araçlara ayrılan payın artmasını da sağlamıştır. Günümüzde İletişim için, özellikle de kitleler ile iletişimde görsel ve işitsel araçların kullanım oranı daha da yükselmiştir. Teknolojik gelişmelerin yanı sıra ekonominin küreselleşmesi ile ortaya çıkan ve ileriki başlıklarda da değineceğimiz sponsorluk faaliyetlerinin kullanılması da bir başka görsel ve işitsel araçları oluşturmaktadır.
      Halkla İlişkiler kapsamında önemli bir yeri olan görsel ve işitsel araçların neler olduğuna ve nasıl kullanıldıklarına yakından bakalım.

3.3.1.      Radyo

Tarihsel süreç içerisinde geniş kitlelere işitsel olarak ulaşabilmek için kullanılan en eski araçlardan biridir ve günümüzde de kullanılmaya devam etmektedir. İlk zamanlar devletin bir organı olarak hizmet veren radyo tarihsel süreç içerisinde özel kurumlarca da kullanılmaya başlanmış ve kurumların daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlamıştır.
            Radyo aracılığı ile hedef kitleye/kitlelere ulaşmak için de dikkat edilmesi gereken bazı hususlar var. Bu hususlar;
“ Radyo programlarının amacı, ulaştığı dinleyici kitleleri açısından özenle planlanmalı, programlar hedef kitlelere uygun mesajlarla, bilgi verici, aydınlatıcı, eğitici-öğretici, eğlendirici nitelikte bant kayıt veya canlı olarak yayınlanmalıdır. Bu programlar içinde, özel dinleyici gruplarına seslenen ve eğitici, öğretici mesajlar ileten çalışmalar, halkla ilişkiler görevlilerini yakından ilgilendirmektedir. Programın türü ne olursa olsun, iletilecek mesajların, programla ve örgütün  amaçlarıyla uyumlu olması beklenmektedir.”( KORO, 2005:77; Aktaran: UĞURLU 2012,31)

3.3.2.      Televizyon

Ülkemizde TV izleme sürelerinin yüksek olmasını ve teknolojik gelişmelerden televizyon sektörünün de nasibini aldığını düşünürsek kurumların kullanmakta tereddüt etmeyeceği bir kitle iletişim aracıdır televizyon.
Televizyon için sayın ERTEKİN: “ … TV genellikle, tarafsız haber vermek, kültürel gelişime katkıda bulunmak ve eğlendirmek amacıyla kullanılmalıdır.”(ERTEKİN, 1995:110; Aktaran: UĞURLU 2012,31)

3.3.3.      Sinema

Sinemanın kendi içinde türleri olduğunu ve bu türleri izleyen izleyicilerin farklı olması, belirlenmesi daha kolay hedef kitle oluşturmaktadır. Sinema aracılığı ize hedef kitleye ulaşmak isteyen kurumlar, kendilerini anlatan bir tür tanıtım videosu ile filmden önce ve film arasında seyirci kitleye ulaşabilir. Halkla İlişkiler kapsamında sinemayı kullanmak, televizyon ve radyo kanalını kullanmaktan daha etkili olabilmektedir.

3.3.4.      Veri Taşıyıcılar

Veri taşıyıcılar, elektronik ortam (CD ve DVD) ürünleridir. Bu ürünler ile kurum içi iletişim yapılabildiği gibi kurum dışı iletişim de yapılabilir.  Veri taşıyıcıların kullanımı konusunda Sayın GEÇİKLİ;
“ Oluşturulmalarında ve dağıtımında, halkla ilişkiler birimleri aktif rol almalı; yapımın eğitici veya satış desteği amaçlı olması halinde kurum içi stüdyolar, diğer amaçlar için dış üretim düşünülmelidir.” (GEÇİKLİ, 2008:110, Aktaran, KARACA, 2009:71) söylemektedir.




3.3.5.      Sponsorluk Faaliyetleri

Halkla İlişkiler kapsamında, sponsorluk faaliyetleri reklam ile karıştırılabilir ancak sponsorluk faaliyetleri konusunda Sayın OKAY;
“ Çoğu zaman bir ticari amaç olmadan, bir karşılık beklemeden sadece hayırseverlik amacıyla yapılmış olan para, ekipman, personel bilgi (know-how) yardımların spor alanında, kültürel ve sosyal alanlarda ihtiyaç duyulan kişilere ya da organizasyonlara yapılması sponsorluk olarak adlandırılmaktadır. Oysa yapılan yardımların amaçları ve hedeflerine bakılarak sponsorluk olup olmadığının tespit edilmesi gerekir. Yapılan yardımların amaçları ve hedefleri tespit edilmediğinde hayırseverlik mi yoksa sponsorluk mu olduğu birbirine karıştırılmaktadır. Bir bireye, kuruluşa veya organizasyona yapılan ayni ya da nakdi yardım sponsorluk olarak adlandırılmaktadır.” ( OKAY, 1998:20, Aktaran ARGAN, 2004:41)

4.    Özel Kuruluşlarda Kampanya Hazırlanması

Buraya kadar anlattıklarımız bizim konumuza, Özel Kuruluşlarda Halkla İlişkiler Kampanyası Hazırlanma Yöntem ve Teknikleri, ve alt başlıklarını oluşturan “Bilgi Toplama” konusuna da yardımcı olacağını düşündüğümüz konulardı. Buradan sonra anlatacaklarımız ve aktaracaklarımız, esas anlatmamız gereken kısım kampanya hazırlama sürecini oluşturan “Araştırma, Planlama, Uygulama ve Değerlendirme” konularıdır.       
      Özel ya da kamu fark etmez kurumların kampanya hazırlamaları için öncelikli olan bilgi araştırma ve bilgi toplamadır. Kurumların bilgi toplama ve araştırma yapma yetenekleri, yukarıda da bahsettiğimiz Halkla İletişim araçlarını kullanabilmelerine göre gerçekleşir. Kampanya Hazırlandıktan sonra ise yine yukarıda bahsettiğimiz iletişim araçlarının bazılarını da kampanyalarını duyurmak için kullanırlar.
      Özel kurumlarda kampanya sürecine yakından bakacak olursak;

4.1.           Araştırma

Hemen her işte olduğu gibi kampanya hazırlamak için de birtakım araştırmalarda bulunmak gerekmektedir. Araştırma, herkeste aynı algıyı oluştursa da işleyiş ve uygulamada farklılıklar olmaktadır. Özel kurumların kampanya hazırlama sürecindeki araştırmaları hakkında Sayın Aslı ŞENGÜL;
 “… Sürecin belki de en önemli kısmıdır. Bu aşamada atılacak ilk adım bilgi toplamadır. Kurumun amaçları iyi araştırılmalı ve hedef kitle hakkında bilgi sahibi olunmalıdır. Bu noktalar açıklığa kavuşmadan PR faaliyetleri yürütmek kolay değildir. Hedef kitlenin özellikleri, eğilimleri, görüş ve düşünceleri bilinmeden planlamaya geçilmez. Bunun yanında kurumun rakipleri de göz önüne alınmalıdır. Araştırma sürecinin bilimsel yürütülmesi için anket, focus group ve birebir mülakat gibi araçlar kullanılabilir. Halkla İlişkiler uzmanının önyargılarından uzaklaşması araştırma sürecinin sağlıklı işleyebilmesi için oldukça önemlidir. Sizin birey olarak konuya dair sahip olduğunuz bakış açısı genelin bakış açısını yansıtmayabilir. Bir uzman olarak kişisel görüşlerinizi işinize karıştırmamalı, yıkıcı yaklaşımlardan kaçınmalısınız. …”

4.2.           Planlama

Günlük hayatımızı yaşarken dahi bir planımız var mutlaka. Ve planlarımız dâhilinde olmayan durumlarla da karşılaşabiliyoruz bazen. Kampanya hazırlama konusunda da benzer durum söz konusudur. Sayın Aslı ŞENGÜL bu konuda ise
“… Önem sırasında ikincildir. Araştırmacının bulguları dâhilinde kampanyayı planlarken çok farklı noktaları göz önüne almak zorundayız. Planlamada en önemli rol bütçenindir. Hem ajansın içinde kampanyayı yürütecek personel hem de ajans dışından sürece destek olacak personelin seçimi de dikkat gerektirmektedir. Tüm ekip tasarlanan kampanyanın özelliklerine uygun niteliklere sahip olmak zorundadır. Kampanyanın süresi bir başka önemli noktadır. Süre doğal olarak ayrılan bütçeyle yakından ilişkilidir. Belli durumlarda kısa süreli kampanyalar gerçekleştirilebilir. Medya planlaması en basit haliyle kampanya dâhilinde yer almayı istediğimiz, müşterimiz ve kampanya için uygun kitle iletişim araçlarını bir zaman çizelgesi çerçevesinde şekillendirmek olarak tanımlanabilir… .”
      “ çalışmanın akışını büyük ölçüde medya planlaması ile şekillenir. Medya planlamasında hedef kitle önemli rol oynar. Kampanyanın paylaşımı için geniş kitlelere seslenen araçlar seçilebileceği gibi daha küçük kitleye seslenen fakat kampanya için çok uygun kitle iletişim araçları da planlamamızda yer bulabilir. “
      “konuların hangi sıra ile tanıtılacağına planlama aşamasında karar verilmelidir. Kampanyanın odaklandığı konunun birden mi yoksa adım adım mı sunulacağına karar verilmelidir. Toplum için yeni yada kabullenmesi kolay olmayan bir konu ise hedef kitleye paylaşımı alışılageldik bir konudan farklı olacaktır. Eğer Kampanya yeni bir konuyu hedef kitle ile paylaşıyorsa medya mensuplarından gelecek sorulara hazır olunmalı ve mümkünse uzmanlardan (doktorlar, akademisyenler vb…) destek alınmalıdır. Mesajların hazırlanmasında hedef kitlenin kim olduğu önemlidir. Hedef kitlenin eğitim durumu, algılama yeteneği, dünya görüşü, coğrafi farklılıklar, kültür farklılıkları mesajın şeklinin değişmesine yol açar. En zor mesajlar büyük ve geniş kitlelere ulaşması gereken mesajlardır.”

4.3.           Uygulama

Ne yapılacağına ve nasıl yapılacağına karar verdikten sonra gelen süreçtir. Alınan kararların hayata geçirilmesi en az planlama konusu kadar dikkat ister. Uygulama evresinde, plan gerisinde ya da plan dışında kalmak istemez kimse. Uygulama evresinde çıkabilecek her türlü sorun, planlama aşamasında öngörülmüş olmalı ama elbette her şeyi öngörmek pek mümkün değil. Uygulama aşamasında ise yapılması ve yapılmaması gerekenler için Sayın Aslı ŞENGÜL;
“ Bu süreçte hazırlanan planlar program dâhilinde gerçekleştirilir. Bu aşamada en önemli nokta uygulamada plan dışına çıkılmaması, işin baştan savma yürütülmemesidir.  Planlama aşamasında ortaya çıkmayan ayrıntılar uygulamanın önüne bir engel olarak çıkabilir. Özellikle medya mensuplarının istek ve beklenti ve sıkıntıları ortaya çıkabilir. Böyle durumlarda çözüm odaklı olmak gerekiyor.”

4.4.           Değerlendirme

Bu aşamada ise genellikle ekip içerisinde bir soru sorulur ve cevaplanmaya çalışılır. Ne yapmak istedik, Nasıl yapmak istedik, Ne yaptık, Ne yapamadık, Yapmak istediğimiz ile yaptığımız arasındaki uyum nedir? Gibi sorular ve cevaplar bu evreyi oluşturur. Değerlendirme evresi için Sayın Aslı ŞENGÜL;
“ Kampanya için hazırlanan planın uygulama süresi tamamlanınca sıra değerlendirmesine gelir. Bu değerlendirmenin ortaya çıkaracağı bilgiler bundan sonraki çalışmalar için dosyalanacak ve her istenişte el altında bulunacaktır.



Yorum Gönder

0 Yorumlar