DEĞERLENDİRME MERKEZİ / ASSESMENT CENTER

 



ASSESMENT CENTER / DEĞERLENDİRME MERKEZİ

 “Değerlendirme Merkezi” ya da “Assesment Centre”, pek çok yöntem gibi, bir ihtiyaç sonucu ortaya çıkan ve gelişerek günümüz halini alan bir tür personel seçme uygulamasıdır. Bu uygulama, daha çok yönetici seçimi ya da personelin terfi etmesi süreçlerinde uygulanmaktadır.

Bu uygulamanın ortaya çıkış tarihi ile ilgili bazı akademik çalışmalarda 1920’li yıllarda ortaya çıktığı ve 1950’li yıllarda ilginin arttığı ve gelişme göstermeye başladığını yazmakta. Ancak bazı akademik çalışmalar, ki bu çalışmalar atıf alan çalışmalarda ise 17. Yüzyıl’da (1677 yılı) İngiliz ordusuna subay alımı sürecinde yapılan uygulamaların “Değerlendirme Merkezi” temelleri olduğunu belirtmektedir. 

 Günümüzde özel ya da kamu sektörlerinin personel alımı ya da mevcut personellerini terfi etme süreçlerinde kullanıyor olsa da, yukarıda da belirttiğimiz gibi, İngiliz Ordusu’na subay alımı ihtiyacı sonucu ortaya çıkan ve günümüz haline kadar gelişme gösteren bir süreç. Dolayısı ile DM’nin temelleri 17. Yy ‘da atılmıştır demek yanlış bir ifade olmaz.

Ortaya çıktığı günden günümüze ordunun,  özel ve kamu sektörlerinin  personel ihtiyaçlarını karşılamak için kullanılan ve özellikle özel sektörde daha çok tercih edilen bir personel seçme yöntemi olan DM için bir tanım yapacak olursak, kavram üzerinde farklı yaklaşımlar sonucunda birkaç farklı tanım olsa da, “Adayların/bireylerin, işe alım ya da terfi işlemleri için birden fazla değerlendirici ve ölçüm aracı ile davranış odaklı değerlendirildiği bir süreç.” Şeklinde bir tanım yapmak mümkündür.

Değerlendirme merkezinde, adayların bilgi ve tecrübeleri değerlendirilmez/gözlemlenmez; davranışları değerlendirilir. Burada amaç, adayın/personelin tecrübesinden çok karşılaştığı olaylar karşısında göstermiş olduğu davranışlar, tutunduğu tavır değerlendirmeye alınır. Bir örnek üzerinden anlatacak olursak; “tecrübeli olduğunu varsaydığımız bir taksi/otobüs/minibüs şoförü ile tecrübesiz varsaydığımız bir şoförün kaza ya da durağan bir trafik gibi aynı durumlarda tutunduğu tavır ve vermiş olduğu tepki, göstermiş olduğu davranışlar gözlemlenir ve daha uygun olan tercih edilir.” 

Konuya ilişkin detaylı bilgiye buradan ulaşabilirsiniz. 

 

Yorum Gönder

0 Yorumlar